Mitä toiminimiyrittäjä voi vähentää verotuksessa? Lue kattava lista vähennyskelpoisista kuluista ja säästä veroissa laillisesti!
Yrittäjyys tuo mukanaan paitsi vapautta, myös vastuuta – erityisesti taloudellisten asioiden hoitamisessa. Moni toiminimiyrittäjä miettii, mitä kuluja voi laittaa vähennyksiin ja miten verohyödyt saa maksimoitua. Tässä blogissa käymme läpi, mitä kuluja toiminimiyrittäjä voi vähentää verotuksessa ja mitä asioita tulee ottaa huomioon.
Pääsääntö: Kaikki kulut, jotka liittyvät suoraan liiketoimintaan, ovat vähennyskelpoisia.
Jos teet töitä kotoa käsin, voit tehdä verotuksessa työhuonevähennyksen. Vaihtoehdot:
Muista, että voit valita vain yhden tavan vuodessa.
Matkakulut ovat vähennyskelpoisia, kun ne liittyvät liiketoimintaan.
Jos käytät puhelinta ja nettiä työssäsi, voit vähentää kuluja joko:
Seuraavat vakuutukset ovat usein vähennyskelpoisia:
Alle 1200 € (2025) arvoiset hankinnat voit vähentää kerralla. Kalliimmat hankinnat (esim. ajoneuvo tai suurempi kone) vähennetään useamman vuoden aikana poistojen kautta.
Edustuskuluista vain 50 % on vähennyskelpoista. Omaan työpäivään liittyvä lounas ei ole vähennettävissä, mutta asiakastapaamisen yhteydessä oleva lounas voi olla.
Toiminimiyrittäjän on tärkeää erottaa henkilökohtaiset ja yrityksen kulut. Vähennyskelpoiset kulut liittyvät suoraan liiketoimintaan, ja ne tulee voida perustella Verohallinnolle. Hyvin hoidettu kirjanpito ja aktiivinen kulujen seuranta auttavat sinua saamaan kaikki verohyödyt irti.
Omaa lounasta ei voi vähentää, mutta asiakastapaamiseen liittyvän edustuslounaan voi vähentää 50 %.
Kyllä, jos teet töitä kotitoimistosta käsin ja käytät sähköä työntekoon, voit vähentää osuuden sähkölaskusta.
Kyllä, toiminimiyrittäjän on hyvä säilyttää kuitit vähintään kuusi vuotta verovuoden päättymisestä.
toiminimiyrittäjä vähennykset, verovähennykset toiminimi, mitä kuluja voi vähentää, työhuonevähennys toiminimi, toiminimiyrittäjän verovinkit
Voit ottaa yhteyttä alla olevan lomakkeen kautta tai soittaa numeroon 041 313 4408