Mitä kuluja toiminimiyrittäjä voi vähentää? – Opas verovähennyksiin 2025

Mitä kuluja toiminimiyrittäjä voi vähentää? – Opas verovähennyksiin 2025

Mitä toiminimiyrittäjä voi vähentää verotuksessa? Lue kattava lista vähennyskelpoisista kuluista ja säästä veroissa laillisesti!

Johdanto

Yrittäjyys tuo mukanaan paitsi vapautta, myös vastuuta – erityisesti taloudellisten asioiden hoitamisessa. Moni toiminimiyrittäjä miettii, mitä kuluja voi laittaa vähennyksiin ja miten verohyödyt saa maksimoitua. Tässä blogissa käymme läpi, mitä kuluja toiminimiyrittäjä voi vähentää verotuksessa ja mitä asioita tulee ottaa huomioon.

1. Yritystoimintaan liittyvät kulut ovat vähennyskelpoisia

Pääsääntö: Kaikki kulut, jotka liittyvät suoraan liiketoimintaan, ovat vähennyskelpoisia.

Esimerkkejä vähennyskelpoisista kuluista:

  • Työvälineet ja laitteet: tietokoneet, puhelimet, työkalut
  • Toimistotarvikkeet: paperi, musteet, kynät
  • Ohjelmistot ja lisenssit: esim. kirjanpito-ohjelmat, Adobe, Microsoft 365
  • Markkinointi: verkkosivut, mainokset, some-kampanjat
  • Koulutus: kurssit, seminaarit, webinaarit
  • Kirjanpito- ja tilitoimistokulut

2. Työhuonevähennys – kotitoimisto toiminimiyrittäjälle

Jos teet töitä kotoa käsin, voit tehdä verotuksessa työhuonevähennyksen. Vaihtoehdot:

  • Kaavamainen vähennys (Verohallinnon määrittelemä summa, joka poistumassa)
  • Todellisten kulujen mukaan (osuuden perusteella esim. sähkölaskusta)

Muista, että voit valita vain yhden tavan vuodessa.

3. Matkakulut ja kilometrikorvaukset

Matkakulut ovat vähennyskelpoisia, kun ne liittyvät liiketoimintaan.

  • Omat ajot: vähennettävissä veroilmoituksessa (esim. 0,57 €/km v. 2025)
  • Julkinen liikenne: bussi, juna, taksi

4. Puhelinkulut ja internet

Jos käytät puhelinta ja nettiä työssäsi, voit vähentää kuluja joko:

  • Osuuden mukaan todellisista kuluista
  • Arvioperusteisesti, esim. 50 % jos käytössä sekä työssä että vapaa-ajalla

5. Vakuutukset

Seuraavat vakuutukset ovat usein vähennyskelpoisia:

  • Toiminnan vastuuvakuutus ja oikeusturvavakuutus
  • Laitevakuutukset
  • YEL-vakuutus

6. Pienhankinnat ja poistot

Alle 1200 € (2025) arvoiset hankinnat voit vähentää kerralla. Kalliimmat hankinnat (esim. ajoneuvo tai suurempi kone) vähennetään useamman vuoden aikana poistojen kautta.

7. Edustuskulut ja ruokailu

Edustuskuluista vain 50 % on vähennyskelpoista. Omaan työpäivään liittyvä lounas ei ole vähennettävissä, mutta asiakastapaamisen yhteydessä oleva lounas voi olla.

Yhteenveto

Toiminimiyrittäjän on tärkeää erottaa henkilökohtaiset ja yrityksen kulut. Vähennyskelpoiset kulut liittyvät suoraan liiketoimintaan, ja ne tulee voida perustella Verohallinnolle. Hyvin hoidettu kirjanpito ja aktiivinen kulujen seuranta auttavat sinua saamaan kaikki verohyödyt irti.

Usein kysytyt kysymykset (UKK)

Voiko lounaan vähentää verotuksessa?

Omaa lounasta ei voi vähentää, mutta asiakastapaamiseen liittyvän edustuslounaan voi vähentää 50 %.

Voiko kodin sähköstä tehdä vähennyksiä?

Kyllä, jos teet töitä kotitoimistosta käsin ja käytät sähköä työntekoon, voit vähentää osuuden sähkölaskusta.

Pitääkö kaikki kuitit säilyttää?

Kyllä, toiminimiyrittäjän on hyvä säilyttää kuitit vähintään kuusi vuotta verovuoden päättymisestä.

toiminimiyrittäjä vähennykset, verovähennykset toiminimi, mitä kuluja voi vähentää, työhuonevähennys toiminimi, toiminimiyrittäjän verovinkit